Funkcje pokarmowe czyli jak dziecko uczy się jeść - etap karmienia łyżeczką

     Około 4-6 miesiąca życia dziecka możliwe jest już podawanie mu gęstszych płynów i przecierów. Jest to etap wprowadzający karmione do tej pory piersią niemowlę do rozszerzania diety oraz do zwiększania sprawności aparatu artykulacyjnego. Mniej więcej w tym okresie, czyli między 4 a 6 miesiącem życia zaleca się rozpoczęcie nauki jedzenia z łyżeczki. Jest to uwarunkowane pozycją dziecka - ważne by maluch miał już większą kontrolę nad ruchami głowy, potrafił ją stabilnie utrzymać oraz przyjąć stabilną pozycję siedzącą samodzielnie lub z podparciem. Będzie to oczywiście dla każdego dziecka czas indywidualny - PAMIĘTAJMY BY NIGDY NIE SADZAĆ DZIECKA NA SIŁĘ, JEŚLI JESZCZE SAMODZIELNIE TEGO NIE POTRAFI a podany powyżej czas rozpoczęcia nauki jest czasem orientacyjnym. Etap nauki pobierania pokarmu z łyżeczki będzie też zależny od budowy i sprawności warg, języka oraz policzków dziecka. 

     Pokarm powinien być podawany z początku na stosunkowo płytkiej, a nawet całkiem płaskiej łyżeczce/szpatułce. Fizjoterapeuci podkreślają, że ważny jest dobór wielkości narzędzia, czyli w tym przypadku łyżeczki do wielkości jamy ustnej dziecka- przyjmuje się, że łyżeczka szerokością nie powinna przekraczać szerokości języka dziecka. Materiał wykonania łyżeczki powinien być bezpieczny dla dziecka, łatwy w myciu oraz najlepiej by łyżka nie miała ostrych krawędzi a faktura była dla dziecka przyjemna. Jednak wybór materiału z jakiego będą wykonane pierwsze łyżeczki dziecka jest kwestią bardzo indywidualną. 
     Prawidłowy wzorzec podawania pokarmu powinien opierać się o stymulację pracy jamy ustnej dziecka - staramy się nie wyręczać dziecka, unikajmy więc ,,zrzucania'' pokarmu do buzi poprzez wytarcie łyżeczki o linię górnych zębów. Łyżeczkę powinniśmy oprzeć na środkowej części języka i lekko nią ów język docisnąć - powodując w ten sposób uniesienie czubka języka- odruch ten w przyszłości będzie miał na celu przesunięcie pokarmu dalej w głąb jamy ustnej doskonaląc w ten sposób umiejętność połykania. Przy pobieraniu pokarmu z łyżeczki wdech powinien nastąpić nosem, tuż przed pobraniem zawartości łyżeczki, a wydech ustami tuż po jej przełknięciu.

     Z czasem przeciery zmieniajmy na grudkowate papki, papki na jedzenie z nieco większymi kawałkami, których obecność będzie stymulowała dziecko do pierwszych prób gryzienia. Możemy wtedy też, obserwując czy dziecko sprawnie potrafi ściągać wargami pokarm z łyżeczki płaskiej, zmienić łyżeczkę na coraz to głębszą.

          Więcej o doborze łyżeczki i o technikach podawania pokarmu na tym etapie właśnie pojawiło się na instagramie Marceliny  Przeździęk - serdecznie polecam zajrzeć! 

     Opanowanie tej umiejętności stanowi swoiste przygotowanie dziecka do nauki picia z kubka (na tym etapie wymagana jest dobra sprawność i odpowiednie napięcie mięśniowe warg) i do rozwoju odgryzania a potem żucia. Ale o tym w następnej części artykułu :) 




Źródło: J. Skrzek Wczesna interwencja logopedyczna
Zdjęcia: źródło własne


Komentarze

  1. Nawet taka rzecz jest wazna w rozwoju dziecka:) Sprawdźcie sobie też buty dziecięce od https://kokoleti.pl/sandaly-dzieciece

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty