Funkcje pokarmowe, czyli jak dziecko uczy się jeść - Ssanie
Do funkcji pokarmowych zaliczamy takie
umiejętności jak ssanie, pobieranie pokarmu z łyżki,
odgryzanie,
picie z kubka otwartego i połykanie. Każda z tych umiejętności
powinna się rozwijać w odpowiedniej kolejności i każda z nich
może przebiegać prawidłowo, może być zbyt słaba lub zbyt
nasilona. Do prawidłowej oceny umiejętności dziecka w tym zakresie
musimy uświadomić sobie jakie są poszczególne etapy rozwijania
sprawności aparatu żucia i jak powinny one przebiegać.
Pierwszym i najbardziej podstawowym z
punktu widzenia natury etapem jest ssanie. Dziecko przychodzi na
świat z zaprogramowaną potrzebą ssania, a umiejętność ta jest
kluczowa dla przetrwania niemowlęcia. Do trzeciego miesiąca życia
dziecko powinno ssać przede wszystkim mleko. Przy regularnym
podawaniu piersi z reguły na tym etapie dopajanie nie jest
konieczne, choć w niektórych sytuacjach może być ono dopuszczane.
Odruch ssania kształtowany jest już w życiu płodowym dziecka i
obejmuje przygotowanie warg, policzków i języka do obejmowania
sutka i do wytwarzania potrzebnego do pobierania pokarmu
podciśnienia.
Przyjmowanie pokarmu może odbywać się w sposób
naturalny (ssanie piersi), lub sztuczny (karmienie butelką) przy
czym specjaliści podkreślają, że karmienie piersią jest
najbezpieczniejsze i najlepsze dla rozwoju mięśni twarzy dziecka.
Różnica pomiędzy karmieniem naturalnym a sztucznym jest istotna,
ze względu na ilość mięśni i wysiłek potrzebny do pobrania
pokarmu z piersi. Przy ssaniu piersi zauważa się ruchy zarówno
ssące, jak i ruchy przesuwne żuchwy, zaangażowaniu ulega także
język dziecka, który musi przyjąć odpowiednią pozycję i
wykonywać odpowiednie ruchy. Smoczek butelki różni się kształtem
od brodawki, przez co wymusza na dziecku inne (spoczynkowe) ułożenie
języka, oraz inny model ruchu ssącego – nie wymagający tyle
siły. Nie obserwuje się także ruchów żuchwy. Szybsza
podaż pokarmu w smoczku powoduje zaburzenia synchronizacji funkcji
ssanie-oddychanie-połykanie, a konstrukcja większości butelek
wymusza płaskie układanie dziecka do karmienia wywołując tym
samym nacisk na dolną szczękę utrudniając jej fizjologiczne ruchy
podczas jedzenia i wywołując przy tym cofnięcie bródki (przy
karmieniu piersią pozycja karmienia byłaby ukośna, prowokując
bródkę dziecka do wysunięcia się do przodu, czyli zupełnie
odwrotnie).
Niedostymulowanie warg przy karmieniu
butelką może powodować ich obniżone napięcie, co w przyszłości
może skutkować tendencją do nawykowego otwierania ust, a co za tym
idzie do zmiany toru oddechowego z nosowego na ustny.
W następnym artykule pojawi się opis kolejnego etapu jakim jest pobieranie pokarmu z łyżeczki :)
Źródło: Wczesna Interwencja Logopedyczna, J. Skrzek
:)
OdpowiedzUsuńŚwietnie, że są takie blogi, jak Twój, ponieważ można naprawdę wiele dowiedzieć się o opiece nad dzieciakami, tylko trzeba dokładnie wszystko sprawdzać. Ja np. z takich informacji dowiedziałam się o istnieniu takiej strony, jak Malama.pl sklep z akcesoriami dla dzieci i niemowląt , gdzie znalazłam świetne produkty dla mojego dziecka. Zaopatrzycie się tam w wiele potrzebnych i przydatnych produktów dla dziecka i dla mamy, więc jak najbardziej warto sobie skorzystać. Ja polecam, bo wracałam już tam nie raz.
OdpowiedzUsuń