Kształtowanie się mowy dziecka
Pierwsze wypowiedziane przez dziecko słowa są dla każdego
rodzica bardzo emocjonującym wydarzeniem. Sam fakt oczekiwania na pierwsze
,,mama’’ wydobywające się z ust pociechy jest w rodzicielstwie niczym rytuał
przejścia. Każde kolejne nowe wyrazy pozwalają na coraz głębsze zrozumienie i
porozumienie z rosnącym na naszych oczach małym człowiekiem. Ale kiedy możemy
się ich spodziewać? Co powinno zwrócić naszą uwagę, a co zaniepokoić? Do tego
potrzebujemy zrozumieć jak rozwija się u dzieci język i zdolność do świadomego
posługiwania się nim.
L. Karczmarek opisał następujące po sobie okresy
kształtowania się mowy dziecka jako:
1. Etap przygotowawczy – jest to moment od 3 do 9
miesiąca ciąży, kiedy to podczas intensywnego rozwijania płodu wytwarzają się u
dziecka organy nadawcze, czyli wszystkie części ciała pozwalające na wydawanie
dźwięku (krtań, ścieżki nerwowe, płuca), na jego kontrolowanie (słuch, wzrok),
oraz organizujące przekaz (czyli obszary myślowe). Także już w czasie trwania
ciąży płód jest w stanie odbierać pierwsze wrażenia, które zostają zapisane w
pamięci jak na przykład rytm kołysania w brzuchu matki, dźwięk jej głosu.
2. Okres melodii (sygnału apelu) – przypada na okres
od urodzenia, do ukończenia pierwszego roku życia. Dziecko komunikuje swoje
potrzeby głównie za pomocą krzyku i płaczu. Mniej więcej w drugim miesiącu
życia rozpoczyna się okres głużenia, który obejmuje wszystkie wydawane przez
dziecko mlaśnięcia, gardłowe bulgotania, mruczenia i jęki, które stopniowo
przeradzają się w dobrze rozpoznawalne samogłoski, a później spółgłoski. Głużą
także dzieci głuche, jednak ustępuje ono stopniowo do 18 miesiąca życia. Natomiast
w drugiej połowie pierwszego roku życia obserwujemy gaworzenie – różniące się
od głużenia świadomością i celowością. Maluch zaczyna wtedy bawić się swoim
głosem i ćwiczyć wydawanie poszczególnych dźwięków.
3. Okres wyrazu (sygnału jednoklasowego) – zazwyczaj
występuje od pierwszego do drugiego roku życia i na tym etapie dziecko z
poznanych przez siebie sylab potrafi tworzyć pierwsze zlepki wyrazowe. Z czasem
potrafi także komunikować swoje potrzeby za pomocą wyrazo-zdania (,,daj’’,
,,śiśi’’, ,,mama’’, ,,dada’’).
4. Okres zdania (sygnału dwuklasowego)- przypada na
drugi, trzeci rok życia. Dziecko na tym etapie zna zazwyczaj od 800 słów, a
zasób jego słownictwa stale i bardzo szybko się poszerza. Buduje też coraz
poprawniej zdania, choć odmiana słów często jest jeszcze przypadkowa.
5. Okres swoistej mowy dziecka (swoistych form
językowych) – trwa on od trzeciego do siódmego roku życia, dziecko
posługuje się pełnymi zdaniami i zaczyna coraz częściej mówić zgodnie z
formami, które obowiązują. Zna od 3500 słów do nawet 7000 opanowuje też
najczęściej do piątego roku życia poprawną wymowę wszystkich głosek w tym
najtrudniejszej ,,r’’.
Co zatem powinno zwrócić naszą szczególną uwagę?
Już w pierwszych miesiącach życia powinniśmy zadbać o
delikatną stymulację wzroku dziecka. Umiejętność koncentrowania wzroku i
podążania za obserwowanym obiektem będzie później kluczowa dla rozwoju
komunikacji, kiedy maluch zacznie naśladować mimikę twarzy rodzica, a później
powtarzać za nim dźwięki. W tym celu przydatne okażą się kontrastowe karty z
prostymi kształtami, a później kolorowe zabawki i obrazki, które początkowo
będziemy umieszczać mniej więcej w odległości 50cm od dziecka. Z czasem
odległość tą będziemy zmniejszać, tak by dziecko mogło ćwiczyć zarówno
skupienie wzroku jak i jego ostrość na bliższych obiektach.
Zaniepokoić powinien nas brak kontaktu wzrokowego z
dzieckiem, oraz brak jego zainteresowania nowymi obiektami. W takim przypadku
powinniśmy poszukać porady u specjalisty.
W wieku dwóch lat uznaje się, że dziecko powinno już być w
stanie wymawiać chociaż kilka prostych, jednoczłonowych wyrazów, nazw osób lub
sytuacji, które są mu dobrze znajome. Na tym etapie dobrze jest wprowadzić
książeczki i zabawki pozwalające na dużą kreatywność w zabawie, ale także
posiadające jak najbardziej realne obrazki, które pozwolą, szybko rozwijającemu
się dziecku, coraz lepiej poznawać otaczającą je rzeczywistość. Jeśli nie
zauważamy u naszej pociechy przejścia do tego etapu nie czekajmy! Szukajmy
porady u logopedy, który będzie potrafił ocenić, czy takie opóźnienie jest
czymś groźnym, czy wynika ze specyficznego tempa rozwoju dziecka. Jeśli okaże
się, że rozwój z jakiegoś powodu został zaburzony im wcześniej zaczniemy
działać tym dziecko ma większe szanse wrócenia na ścieżkę prawidłowego rozwoju.
W wieku trzech lat dziecko swobodnie komunikuje już
swoje potrzeby. Potrafi zadawać pytania, oraz chętnie opowiada o swoim
otoczeniu. Ze względu na nie pełną gotowość narządów artykulacyjnych, które
wciąż trenują wymawianie poszczególnych głosek, typowe dla tego okresu są uproszczenia
i nie powinno nas martwić, że nasze dziecko nie wszystkie wyrazy wymawia
poprawnie. Powinniśmy z nim cierpliwie ćwiczyć i czekać, aż pożądana wymowa
stanie się dla niego naturalna. Na tym etapie powinniśmy kategorycznie oduczyć
naszą pociechę noszenia smoczka, czy ssania kciuka, gdyż takie zachowanie
przedłużając się nie tylko wpływa później na prawidłową wymowę, ale także może
powodować wady zgryzu. Powinniśmy też zwracać uwagę na to, jak sami wyrażamy
się w stosunku do dziecka. Błyskawicznie poszerzające swój zasób słownictwa
może przejąć po nas złe nawyki, lub zdrobnienia, od których używania ciężko nam
się przy dziecku powstrzymać.
Czwarty rok życia dziecka to okres dużej aktywności zarówno
ruchowej jak i werbalnej. Dziecko rozumie coraz więcej, a do tego dochodzi
ogromna potrzeba poznania otaczającego je świata. Na tym etapie maluch zadaje
mnóstwo pytań, potrafi aktywnie opowiadać o tym, co się wydarzyło, oraz co
robił w przeszłości. Zasób słownictwa dziecka w tym wieku gwałtownie rośnie,
ale też jego sprawność artykulacyjna jest coraz lepsza. Wszystkie
nieprawidłowości w wymowie głosek powinny stopniowo zanikać, a w wieku lat
pięciu nasza pociecha powinna zacząć wymawiać ,,r’’. Wszelkie trudności w
budowaniu logicznych ciągów przyczynowo- skutkowych, opory w tworzeniu
rozbudowanych zdań, czy trudności z koncentracją powinny być dla nas sygnałem
do obserwacji. Jeśli błędna wymowa, lub nieprawidłowa konstrukcja zdań
utrzymuje się do szóstego, a nawet siódmego roku życia, lub wyżej powinniśmy
poszukać rady u specjalisty, gdyż mogą to być zarówno objawy wady wymowy,
ryzyko zagrożenia dysleksją, trudności wynikające z dezintegracji sensorycznej,
lub objawy zaburzeń rozwoju intelektualnego.
Źródło: E. J. Lichota Terapia logopedyczna; G. Gunia Wprowadzenie do logopedii; loogomowa.pl;
Zdjęcia: K. Grdeń
Komentarze
Prześlij komentarz